אינטיליגנציה רגשית

לאחרונה גילו נוירולוגים "מדעית" (מחקרית) – שברוב הזמן אנו חשים ופועלים לפני שאנו חושבים. בעיצומו של ויכוח או עלבון, הדבר שמתעורר קודם כל הוא רגשות עזים של כעס, פחד, עצב או דחייה. 

תגובה רגשית ראשונית זו היא אכן בלתי נשלטת תחילה – היא אוטומטית ונוצרת בעקבות משתנים רבים בחייו של אדם. אנו יכולים ללמוד איך להתמודד עם תגובות אלו ואיך לפעול בהתאם. למידה זו הינה ברמה הרגשית ולא השכלית.

לצערי, אין אף ספר בעולם שמכיל את הידע ומסוגל לעזור לאדם לשלב בין ה"ראש" לבין ה"לב", אלא אם כן האדם מודע לחשיבותה הלא-פחותה של האינטליגנציה הרגשית. 

אינטליגנציה רגשית – כמו התמודדות עם רגשות עזים, היכולת לגלות אמפתיה, הקשבה לאחרים בלי התגוננות ובלי ביקורת, בלי בוז ובלי רצח אופי – כל אלה קובעים את גורל חיינו באותה מידה כמו מנת המשכל שלנו.

לדוגמא, בנישואין ובהורות, אינטליגנציה רגשית היא אחד הגורמים שמבדילים בין מערכת יחסים קרובה, אינטימית ואוהבת לבין מערכת יחסים שלא.

מהי אינטיליגנציה רגשית

היכולת לזהות רגשות ולהגדירם. הנכונות להשקיע את הזמן הדרוש בכדי להבחין ברגשות ולהעריך את התפקיד החשוב שהם ממלאים בקביעת האופן שבו אנו מגיבים לעצמנו ולאחרים.

האומץ להביע רגשות בפני אחרים, כאשר יש צורך בכך. אדם בעל אינטליגנציה רגשית מסוגל להביע רגשות – הן חיוביים והן מכאיבים – בכנות וביושר, וזאת כאשר הוא יכול לעשות זאת בבטחה וכאשר יש בכך כדי לסייע.

היכולת להתמודד עם מצבי רוח בלי לפגוע באחרים. מצבי רוח טובים ורעים כאחד נותנים לחיים את טעמם המיוחד ובונים את אופיו של האדם. המפתח הוא איזון. טכניקות כמו ניסוח מחדש )ראיית האירוע או האדם באור שונה), הסחת דעת והתרגעות יכולות לשים את המרחק הדרוש בינך ובין אנשים אחרים, עד שמצב רוחך ישכך קמעה, או אף יחלוף כליל.

היכולת להקשיב מתוך אמפטיה. גילוי אמפטיה – השתתפות עם אדם אחר בכאבו – היא ביטוי לאחת הרמות הגבוהות ביותר של אינטליגנציה רגשית.

היכולת לשלוט בדחפים הרסניים. התורה מלמדת שכל אחד מאתנו אחראי למחשבותיו, לדיבורו ולמעשיו. כאשר אדם חש כי הוא לוקח אחריות ועומד בה בכל התחומים הללו, הוא מפגין תכונות של עוצמה ושל אמינות.

מוטיבציה עצמית. כאן ההכרה היא בכך שאנו עצמנו יוצרים את המציאות שלנו. במקום להאשים, לבייש או לדחות, אנו לומדים להתמודד עם אתגרי החיים על ידי שימוש במשאבינו הפנימיים של חוכמה, סבלנות ואהבה. אפילו כאשר נטייה לאופטימיות או לפסימיות נראית לנו כנטייה מולדת, הרי יש מחקרים המעידים על כך שאנשים מסוגלים לשנות את המחשבות ואת צורות ההתנהגות השליליות והתבוסתניות שלהם בעזרת שיטות ומשמעת.

תחושת ערך עצמי שאינה תלויה בדבר. איננו זקוקים להתחרות או להשוות עם אחרים, או מדעות ושיפוטים שיושבים ברקע שלנו, ואנו לא יודעים מה נכון לנו ולהתפתחותנו.

התגובה הראשונית שלנו לאבדן ולכאב היא אכן "רק" תגובה ראשונית.
מה שאנו עושים עם התגובה הזו, היא המידה האמיתית של אופיינו.

נושאים קשורים

התמודדות עם משברים, אובדן, פרשות דרכים ועוד

11

מי יכול להיעזר בטיפול?

good-01
d4ad254e-0658-47cb-b683-f8279464628f

טיפול פסיכותרפיה גופנית אשר משלב בין זכרון הגוף לזכרון המוח וליצירת תנועה חדשה..

זואיקטן